Almost 1.4 million euros from the state budget was allocated last year to media outlets
spreading fake news — through public tenders and contracts

In 2024, the publishers of six pro-government tabloids — Informer, Alo, Kurir, Srpski telegraf,
Vecernje novosti, and Politika — received contracts worth nearly 1.4 million euros from state
institutions, despite their ongoing violations of journalistic ethics through the spread of
disinformation, manipulation of facts, and targeted attacks.

The majority of this amount —around 1.1 million euros — was allocated through advertising
contracts, while the remaining 290,000 euros came from public media funding competitions.
At the same time, these outlets engage in near-daily manipulation: on their front pages alone,
they published more than 1,400 biased, unfounded, and manipulative stories.

Written by: Milica Blagojevi¢

As in previous years, loyalty to the ruling party (SNS) paid off — the main pro-regime
mouthpieces were once again generously rewarded from the public funds.

This year's analysis by Raskrikavanje also included contracts signed by the publishers of six
daily newspapers without any prior tender procedures. Of the 1.1 million euros (from
advertising contracts) in total, around 703,000 euros were awarded through public tenders,
while approximately 398,000 euros were allocated without a competitive process, according
to data from the public procurement portal.

The most valuable contracts for these media outlets came from Radio Television of Serbia
(RTS), which awarded 128,000 euros, the State Lottery of Serbia, with 116,000 euros, and
the Electric Power Industry of Serbia (EPS), with 93,000 euros.

Politika NIM 333,607
Insajder Tim 273,131
NID Novosti 253,614
Medijska mreza 219,648
Mondo INC 168,499

Alo Media System REXEYE]

Amounts are presented in euros.


https://raskrikavanje.rs/page.php?id=Six-newspapers-more-than-1400-manipulations-What-the-headlines-looked-like-in-2024-1466

Politika and Vecernje novosti — More than a half million euros under the same roof

The companies behind Serbia’s two oldest daily newspapers — Politika and Vecernje novosti
— received more than half a million euros in 2024. Their owner is Boban Raji¢, once an
unknown businessman from Smederevo, now a media mogul. As reported by Raskrikavanije,
a few years ago Raji¢ bought the Borba printing company — which owned Novosti — through
his firm, Media 026, for around 2.5 million euros.

The registration of the company was handled by lawyer Igor Isailovi¢, known to be close to
government figures SiniSa Mali and Ana Brnabic. After acquiring Veéernje novosti, Raji¢
bought a 50% stake in Politika in 2022 and later took full ownership of the paper. He also
owns the Politika building in downtown Belgrade.

Of all the media outlets covered in the analysis, the company Politika novine i magazini
received the largest amount of state funding. Over the past year, the state and state-owned
companies have awarded it contracts worth more than 333,000 euros.

A smaller portion of this funding — “only” 27,000 euros — came through media funding
competitions. The Ministry of Information and Telecommunications allocated 23,000 euros to
Politika for projects focused on youth mental health and recognizing the dangers of online
abuse. The remaining funds came from the cities of Kragujevac and Smederevo.

Advertising contracts awarded through public procurement procedures accounted for more
than 221,000 euros. The Ministry of Culture stood out, awarding Politika a contract worth
over 51,000 euros for advertising services. In addition, Politika received another 85,000
euros through direct contracts without public tenders.

Tenders

221,280

Media
competitions
27,144

Amounts are presented in euros.


https://raskrikavanje.rs/desnicarski-univerzum/Vecernje-novosti-cuvari-srpstva-pravoslavlja-i-vlasti.html
https://www.raskrikavanje.rs/page.php?id=Intervjui-Igora-Isailovica-u-Alo-u-i-Politici-Zivimo-u-super-Srbiji-ovakva-moc-je-nezapamcena-1255

The company NID Novosti also maintained a “productive” relationship with the state.
Vecernje novosti, published by this company, received contracts worth around 253,000
euros last year for various media projects, advertising, and promotional services.

Public tenders secured contracts for Novosti totaling 133,000 euros in 2024. The Ministry of
Environmental Protection stood out by awarding a 36,000-euro contract for “public
information services in daily newspapers.”

Through advertising procurements that were exempt from the Public Procurement Law —
meaning they were conducted without open tenders — Novosti received an additional 54,000
euros.

They were also granted over 65,000 euros through media funding competitions. For projects
such as “Belgrade Through Time,” “The Life of Belgrade,” and “Belgrade Tailored to Its
Citizens,” the City of Belgrade awarded contracts worth more than 42,000 euros. The cities
of Sabac and Kragujevac, along with the Ministry of Information and Telecommunications,
provided an additional 23,000 euros in total.

Media
competitions
65,829
Tenders
133,088

Amounts are presented in euros.

Informer — Valuable contracts for the government's loud activists

Targeting the opposition, activists, and other public figures critical of the current government
has proven highly profitable for the company Insajder Tim, which publishes Informer. In 2024
alone, this company received state contracts worth approximately 273,000 euros — despite
Informer publishing at least 384 manipulative and false stories on its front pages that year,
according to Raskrikavanje’s research.

The majority of the funds came through advertising service contracts awarded via public
procurement procedures, totaling around 196,000 euros. Of this amount, more than


https://raskrikavanje.rs/page.php?id=Six-newspapers-more-than-1400-manipulations-What-the-headlines-looked-like-in-2024-1466

108,000 euros came from tenders, while over 87,000 euros came from direct, non-tendered
agreements.

The largest single advertiser was the State Lottery of Serbia, which awarded nearly 35,000
euros to Informer’s publisher. Additional contracts were signed with smaller local
governments, such as the municipality of Kula (around 14,000 euros) and Vrnjacka Banja
(over 10,000 euros).

In addition to Insajder Tim, which is majority-owned by Informer’s editor-in-chief Dragan J.
Vucicevic, his other company — Info IT Media — also received funding from a local media
competition. The City of Belgrade allocated nearly 77,000 euros to these two companies for
projects titled “| Can Do It Too,” “Learning Through Play,” and “For Belgrade to Breathe
Clean Air.”

Like Novosti, Informer is widely known for publishing false claims and manipulative content
favoring the ruling authorities. According to Raskrikavanje’s analysis, the two outlets often
collaborate, frequently quoting and backlinking to each other’s content.

Tenders
108,552

Media
competitions
76,943

Amounts are presented in euros.

Srpski telegraf — Hundreds of thousands of euros for a media outlet that has more
than 250 front pages with President Vucié¢’s face

The publisher of Srpski telegraf and the news portal Republika, the company Medijska
mreZa, was awarded contracts worth just under 220,000 euros. This tabloid was no
exception when it came to sensationalist reporting and reinforcing pro-government
narratives. In the past year alone, President VucCi¢ appeared on their front pages 259 times.

Unlike Vecernje novosti, Medijska mreza had fewer projects funded through public media
competitions, but they were nearly as financially rewarding. Through media funding


https://www.raskrikavanje.rs/page.php?id=Desnicarski-univerzum-u-Srbiji-Ljuti-konkurenti-se-najvise-podrzavaju-Informer-najvece-cvoriste-1404

competitions, the City of Belgrade awarded the company nearly 60,000 euros for two
projects — “Get to Know Belgrade’s Institutions” and “Cultural Belgrade Through the Lens.”

Through public tenders, Srpski telegraf received over 90,000 euros. As with Informer, its
most lucrative contract came from the State Lottery of Serbia, worth around 21,000 euros.
For contracts awarded without a public tender, the amount totaled 69,000 euros.

The owners of Medijska mreZa are Lazar Simi¢ (40%), and Milan Ladevi¢ and SaSa
Milovanovi¢ (each holding 30%). According to the Crime and Corruption Investigating
Network (KRIK), Simi¢ is a lawyer who, in 2015, was authorized to represent the current
President of the National Assembly and ex-prime-minister Ana Brnabié¢’s company, and also
worked in the office of Igor Isailovi€.

Isailovi¢ is a lawyer known to be close to current Minister of Finance SiniSa Mali. In 2015, he
co-founded the company Energy & Innovation together with Ana Brnabic.

Without
tenders

69,038

Tenders
90,765

Media
competitions
59,845

Amounts are presented in euros.

Kurir’s Publisher Received the Most From Radio Television of Serbia — Nearly 50,000
euros

The company Mondo INC, which publishes the daily paper Kurir and the news portal Mondo,
received contracts totaling 168,000 euros. The most lucrative agreement was with Radio
Television of Serbia (RTS), which allocated 47,000 euros for advertising its program on the
Mondo and Kurir portals.

Mondo INC was awarded nearly 118,000 euros through public tenders. Additionally, the
company received over 34,000 euros through public procurement agreements, bypassing
formal tender procedures.


https://imovinapoliticara.krik.rs/display/disp2/profil.php?disp_id=22
https://imovinapoliticara.krik.rs/display/disp2/profil.php?disp_id=22

After RTS, the next most profitable contract came from the Electric Power Industry of Serbia
(EPS) — a 25,000-euro deal for “advertising in print and online media with national
coverage.”

According to the data we collected, the least profitable channel for Mondo INC were media
funding competitions, through which the company received just over 16,000 euros across
five projects. The Ministry of Information and Telecommunications provided the largest share
—around 8,500 euros —for a project titled “Path to Family: Adoption of Children in Serbia.”

Businessman Igor Zezelj is the owner of Wireless Media, which owns Mondo INC. In 2018,
Serbia’s state-owned telecommunications provider Telekom invested 38 million euros into
this company — a detail revealed in 2020 when Marinika Tepié, vice president of the Party of
Freedom and Justice, presented the contract to journalists. Raskrikavanje had already
reported on this.

Coincidentally or not, after Telekom's investment, ZeZelj purchased Adria Media Group, then
the publisher of Kurir. According to the 2018 contract, Telekom had the right to request that
Zezelj sell them Mondo INC after five years. Just before the expiration of that five-year
agreement, Adria Media Group was shut down and Mondo INC became Kurir’'s new official
publisher.

Telekom does intend to go through with the acquisition: in July last year, it notified the North
Macedonian antitrust commission of its plan to take over Mondo INC. The Commission for
Protection of Competition in North Macedonia approved the deal in August, and
Montenegro’s Competition Protection Agency later followed suit.

Tenders
117,979

Without
tenders
34,277

Media
competitions
16,243

Amounts are presented in euros.


https://www.raskrikavanje.rs/page.php?id=Ugovor-Telekoma-38-miliona-evra-za-Zezeljevu-firmu-722
https://www.raskrikavanje.rs/page.php?id=Ugovor-Telekoma-38-miliona-evra-za-Zezeljevu-firmu-722
https://www.raskrikavanje.rs/page.php?id=Telekom-definitivno-zeli-da-preuzme-Kurir--O-tome-obavestio-makedonsku-antimonopolsku-komisiju--1400
https://www.raskrikavanje.rs/page.php?id=Telekom-definitivno-zeli-da-preuzme-Kurir--O-tome-obavestio-makedonsku-antimonopolsku-komisiju--1400
https://n1info.rs/biznis/telekomu-odobrenje-da-kupi-mondo-i-od-crnogorske-antimonopolske-komisije/

Alo collected just over 143,000 euros — The most modest sum compared to
competitors

According to the data we collected, the publisher of the tabloid Alo — the company Alo Media
System — fared the “worst” among its peers in 2024, receiving contracts worth over 143,000
euros from cities, municipalities, and state-owned companies through public procurement
and media funding competitions.

Through public procurement alone, Alo secured contracts worth 98,000 euros. Of this,
31,000 euros came from tenders, while nearly 67,000 euros were awarded through non-
tendered agreements. In comparison to other media outlets included in the analysis, this
funding model proved less lucrative for Alo.

This shortfall was partially offset by media funding competitions, which brought Alo an
additional 45,000 euros in contracts. Almost all of this money came from the City of
Belgrade for a project titled “New Energy of Belgrade,” while a much smaller amount — just
2,560 euros — came from the city of Uzice for the project “Uzice, the Pride of Serbia.”

The tabloid Alo is 100% owned by Sasa Blagojevi¢, who, in addition to this outlet, controls
parts of several other media entities — including Studio B television, TDI Radio, and Radio
Karolina. Blagojevi¢ remains a virtually unknown figure in the media industry and rarely
appears in public.

Media
competitions
45311

Without
tenders

66,902

Tenders
31,305

Amounts are presented in euros.



